Artikel fra Alt For Damerne
Psykologi
Af Marie Timmerman
Kender det godt, ikke? Har sagt okay, glem det, lad os komme videre – alligevel rumsterer det lidt i dit baghoved. For hvordan kunne han dog gøre det? Eller endnu værre: Det er dig der har gjort det. Kvajet dig lidt, glemt at tænke dig tilstrækkeligt om – hvorfor du netop har leveret en førsteklasses undskyldning. Men det er ligesom ikke nok, vel? Stemningen er stadig lidt trykket – Hvad fanden vil han egentligt have? Tja – det er ikke engang sikkert, at han selv ved, hvad han vil have – men èt er sikkert: Det kan være forbandet svært at forsones, og som regel går vi til forsoninger efter et dybtfølt og grundigt indlært mønster:
At kunne finde hinanden igen efter en uenighed er den vel nok væsentligste opgave i et parforhold. At finde tilbage til harmonien. Alligevel er det de færreste af os, der har lært, hvordan man gør. Det eneste vi kan, er at videreføre de modeller for konfliktløsning, vi har set i vores barndomshjem, forklarer Gerda Beck, privatpraktiserende psykoterapeut.
Og det er faktisk ret præcist forklaringen på, hvorfor du opfører dig, som du gør: Hvis du er vokset op i en familie, hvor ueninghed var forbudt, og derfor medførte straf eller tab af kærlighed, kan du som voksen meget vel reagere ved at være udglattende eller konfliktsky. Måske bruger du undskyldninger til at lukke munden på den anden, ligesom du sandsynligvis er hurtig til at benægte dine fejl og påberåbe din uskyld.
Omvendt – hvis ueninghed og konflikt ikke var farligt, hvis du bliver set, som den, du var, både i din glade og vrede udgave – og ellers blev regnet for et individ – ja, så er der efter al sandsynlighed langt i mellem de konflikter, der efterlader spor. Når det er sagt, så er det vigtigt at tilføje, at uanset hvilken rolle man kan genkende sig selv i, så er det okay. Det er meget vigtigere at forstå, hvad og hvorfor man gør, som man gør, for så har man mulighed for at ændre det, mener Gerda Beck, der i sit arbejde med par i parterapi er vidne til alle de svære følelser, der kan opstå mellem to mennesker i konflikt.
Ikke noget for noget
Uenighed bliver først svært, hvis striden rammer noget i èn – støder til de ømme tæer. For rigtig mange mennesker er kritik et af de mere sårbare områder, og forklaringen er enkel: Dårlig selvfølelse i kombination med den vildfarelse, at for at være okay, skal vi faktisk være perfekte.
Og så må man jo ikke have nogen fejl – mangler – eller svagheder. Det er derfor man reagerer voldsomt på kritik. Man magter simpelthen ikke at se på, at man kan have nogle sider, der kan være svære for et andet menneske, så i stedet klamrer man sig til, at man ikke har begået nogen fejl. Det er træk mange af os har, Men vil man være med til at løse en konflikt, der rummer kritik af en selv, så er man nødt til at forstå, hvorfor man har det så svært med kritik, forklarer Gerda Beck, og ridser samtidig en mere smidig model op.
Hvis man kan lykkes med at tilgive sig selv, at man ikke er perfekt, så kan man også bedre holde ud at høre om sine fejl. Sige: Okay jeg ved godt, at jeg er lidt for hurtig engang i mellem, men det truer mig ikke. Det gør ikke mine vidunderlige sider mindre værdifulde. Det er jo først, når man lykkes i en forsoning med sig selv, at man reelt kan forsone sig med den anden.
Det sidste er svært stof. For det kræver, at man er i stand til at skelne mellem sin egen gamle historie og så den galde, der med rette kan tilskrives nutiden. En rettesnor kan være, at jo heftigere, man reagerer, jo mere sandsynligt er det, at man er ramt på et område, der handler om alt andet, end det der sker lige nu.
Hvis man som barn har fået diskvalificeret sine ægte følelser, ikke haft lov til at have dem, så er der ikke nogen, der i ens voksne liv skal bede en om lige at slappe lidt af, og føle eller mene noget andet end det, man gør.
Den vrede, der kommer ud af at blive afvist – som voksen, er sådan set ægte nok. Den har bare rod i nogle gamle oplevelser. Hvis man kan forstå det og efterleve det, så er man kommet langt.
Et skridt i den rigtige retning kunne være at kigge på motiverne bag konflikten. Og forstå dem: Vi reagerer jo ikke, som vi gør, for at genere den anden. Vi reagerer på den eneste måde, vi har lært. Hver part har en andel i konflikten – det gør problemet til et fælles anliggende. Man kan selvfølgelig godt sige: Jeg har ikke noget problem, det er dig, der brokker dig, og så ellers vente på, at den anden holder op med det. Men man risikerer altså at komme til at vente længe…
I stedet kunne man jo hver især spørge sig selv, hvordan man bedst kan bidrage til, at det her problem bliver løst. Så er forsoningen allerede i gang. Og det skal ikke ske for at give køb på sig selv, men fordi man har forstået, at det faktisk er skidesmart at finde en løsning, der tager udgangspunkt i èn selv ”Jamen han skal da også….”Ja det skal han , men dybest set spiller man sig selv skakmat, hvis man kun vil ændre noget, hvis han også vil. Tager man action, så følger den anden som regel med, forklarer Gerda Beck og peger på en lokkende sidegevinst. – det er en utrolig frihed at gøre sig uafhængig af hvis skyld det er. Hvis man lykkes med udelukkende at koncentrere sig om sig selv og sin egen andel i konflikten, så har man i virkeligheden givet sig selv frihed til at leve og handle uafhængig af skyld og retfærdighed. Og så er forsoning pludselig ikke så svært længere….
Hvem er du?
Når de værste storme har lagt sig, og I på en eller anden måde, skal i gang med at tale videre sammen, hvilken rolle spiller du så?
Udglatteren
Også kaldet redderen, ”Nej nu skal vi hygge os, med middag, lys og så snakker vi ikke mere om det”.
ERFARINGSGRUNDLAG
Konflikter er farlige. De gør ondt og straffes som et minimum med tavshed, i værste fald med tab af kærlighed og omsorg.
MULIGE OVERVEJELSER
Hvis frygt er din drivkraft, så lever du på andres præmisser – og det bliver du hverken glad eller tilfreds af.
Manipulatoren
Hertil hører en klar analyse af modpartens andel i konflikten samt den andens svage sider, hvilket er nødvendigt for at manipulatoren kan fremstå storsindet og tolerant. Manipulationen foregår ved at man på overfladen udviser forståelse for den andens synspunkt, men samtidig lader skinne igennem, at det jo er den andens skyld. Dobbeltkommunikationen er værktøjet til manipulationen.
ERFARINGSGRUNDLAG
Jeg er nødt til at være perfekt, for ellers er jeg ikke et ordentligt menneske. Det betyder, at jeg er nødt til at gøre mine egne positive intentioner helt tydelige, og samtidig eliminere enhver tvivl om min uskyld.
MULIGE OVERVEJELSER
Har du nogensinde tænkt over hvilken kolossal frihed, der ligger i at gøre sig uafhængig af, hvis skyld, det er? Eller jo mindre overbærende, man er overfor sig selv, jo mindre overbærende er man også overfor den anden. Det er ok at være et fejlbarligt menneske.
Den afventende
Det kan f.eks. være dem, der med korslagte arme læner sig tilbage og afventer en ubetinget undskyldning. Her bør der ifølge Gerda Beck være trængsel, for vi er rigtig mange, der har brug for at få ret.
ERFARINGSGRUNDLAG
For hver fejl du begår bliver du lidt mindre i orden.
MULIGE OVERVEJELSER
De samme som hos manipulatoren.
Den ægte forsoner
Her møder man dem med selverkendelse. Dem der ikke er bange for at tage deres del af ansvaret. Det er her, man kan høre sætninger som: ”I virkeligheden har det slet ikke noget med dig at gøre – det handler om noget i mig selv” eller ”det vil jeg lige tænke over – måske er der noget om snakken”.
ERFARINGSGRUNDLAG
Ingen er perfekt, og konflikter er ikke farlige, så man går ind i dem med det sigte, at de skal løses. Så det har jeg gjort – og tilsammen har selvindsigt og selvudvikling gjort, at jeg både kan se på mig selv og mine omgivelser med milde og tilgivende øjne.
MULIGE OVERVEJELSER
Bliv ved med det! Hvis ikke, bliver du mindet om det næste gang, du står på bagkanten af en konflikt, og det afklarede og indsigtsfulde ligesom lader vente på sig….